ABBBartyściwystawywarsztatyo nasforumbibliotekakontaktenglish

„Rozgrywka ostateczna” - Anna Klimczak-Dobrzaniecka
14.10.2013 – 10.11.2013 – wernisaż: 14.10.2013, poniedziałek, godz. 18.00
BB Wrocław, ul. Jatki 3–6


Wystawa zorganizowana w ramach Europejskiego Festiwalu Szkła „Play with Glass”  
we Wrocławiu, 2013
.


Moje pierwsze szklane realizacje powstały z hutniczych półfabrykatów, które wykonałam 
zaraz pod studiach w różnych hutach szklarskich. Potem, w pracowni, szlifowałam je, kleiłam 
i układałam z nich rozmaite kompozycje.

Inspirowałam się otaczającą mnie przyrodą. Chciałam ukazać – może trochę idealistycznie, trochę symbolicznie – świat spokoju i ładu, którego odizolowanie od chaosu i nerwowości, umożliwia powrót do wyimaginowanych klimatów dzieciństwa.

Zastosowane przeze mnie szklane sfery symbolizują fizyczną i dosłowną ucieczką od świata zewnętrznego. Nawiązują w wyraźny sposób do kloszy przykrywających staroświeckie przedmioty - zegary i miniaturowe figurki - wypełniające niegdyś pokoje naszego dzieciństwa.

W późniejszych kompozycjach, chociażby „Wiatr”, zainspirowały mnie żywioły natury  
oraz zmieniające się pory roku - „Zima”, „Jesienny nokturn”.  

Impulsem do kolejnych artystycznych poszukiwań były podróże, ze zmieniającym się światłem, krajobrazami, architekturą i co też istotne – historią.

Natomiast moje nowe prace dotyczą tematów zupełnie już niekonkretnych, niematerialnych, nienamacalnych – ulotnych. W ich tytułach pojawia się zazwyczaj słowo „gra”. Lecz nie ta  
zwykła hazardowa, zręcznościowa czy sportowa, lecz GRA, traktowana metaforycznie,  
a nawet symbolicznie.

                                          Anna Klimczak – Dobrzaniecka

Strzeżone mikroświaty Anny Klimczak-Dobrzanieckiej

Anna Klimczak-Dobrzaniecka konsekwentnie od wielu lat tworzy swoje małe, strzeżone „mikroświaty”. „Chroni” je, odgradzając od widza i tym samym tworząc dystans. Jesteśmy  
w stanie przyglądać się strukturze, ale nie możemy w nią zaingerować.

Niezależnie od cyklu prac, techniki, sposobu użycia materiału czy koloru, prace Klimczak-Dobrzanieckiej zawsze stanowią kompletną, zamkniętą całość, której widz może się przyglądać niczym naukowiec w laboratorium. Wydzielone z rzeczywistości, doskonale funkcjonują  
w niezależności od otoczenia, opowiadając własną, wewnętrzną historię. Czasami jest to świat organiczny - las, czasami zaś świat całkowicie wykreowany przez człowieka – miasto…

Artystka wykorzystuje szkło, efektowne samo w sobie, do tworzenia rozmaitych geometrycznych kompozycji. W „Stoliczku nakryj się” używa matematycznych wręcz zestawień brył. W „Pejzażu”, szkło staje się tworzywem niemalże malarskim, wykorzystywanym do ‘budowania” nostalgicznych „krajobrazów”. W najnowszych zaś pracach, „Szachownica cesarska” czy „Rozgrywka ostateczna”, Klimczak-Dobrzaniecka korzysta z klasycznej techniki mozaiki, zestawiając ją ze szlifowanymi elementami. Wykorzystuje także kontrastowe właściwości szkła - łączy elementy matowe  
i błyszczące. Bywa kolorystką, ale też tworzy monochromatyczne kompozycje pozbawione barwnych akcentów.

Prezentowane na wystawie „Rozgrywka ostateczna” prace pochodzą z cyklu „Pejzaż” 
oraz rozwijanego już od wielu lat cyklu „Gra”. W pierwszej chwili kompozycje te wydają nam 
się być w opozycji. Odmienne pod względem formy – w części prac dominuje linearyzm, 
zaś inne są zrealizowane malarsko, są jednak dla siebie wzajemnym dopełnieniem. Tworzą zamknięty lub wydzielony z rzeczywistości zbiór elementów. Nową, unikatową, należącą wyłącznie do artystki, przestrzeń. 
                                        abi - na podstawie tekstu Alicji Klimczak Dobrzanieckiej

Anna Klimczak-Dobrzaniecka
Dyplom na Wydziale Ceramiki i Szkła Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych ( obecnie Akademia Sztuk Pięknych im. E. Gepperta) we Wrocławiu, 1984.
Od zakończenia studiów zajmuje się projektowaniem i realizacją szkła artystycznego oraz małych form witrażowych.
Udział w 16 wystawach indywidualnych i 30 zbiorowych w kraju i zagranicą, m.in. w Niemczech (Wiesbaden, Northeim, Monachium, Norymberga), Danii (Odense), Finlandii (Riihimaki), Rosji (Moskwa), Bułgarii (Sofia), Belgii (Bruksela), Austrii (Innsbruck) oraz w Czechach (Kraliky, Jablonec).
Prace w zbiorach Muzeum Narodowego we Wrocławiu, Muzeum Karkonoskiego w Jeleniej Górze,  Muzeum w Sosnowcu, Galerii BWA „Zamek Książ”.



<< powrót