ABBBartyściwystawywarsztatyo nasforumbibliotekakontaktenglish

od - ZYSK" - recycling, upcycling design

A+M Studio , Natalia Bieńkowska , Daria Burlińska, Ejtu , Ekodizajn , Ekoista , Joanna Figurniak, Anna Frankowska, Magdalena Godawa, Pat Guzik , Anna Kasieczka , Franciszka Kornecka , Bogdan Kosak , M.A.M Airbag , Bartosz Mucha , Pink Pug Design , Piueco , Robert Pludra i Jakub Sobiepanek , Patka Smirnow , Piotr Stolarski , Trashki , Tomasz Wójcik , Wzorowo 

kurator wystawy: Hanna Szpil, współpraca: Anita Bialic 

7.05.12 - 31.08.12, BB Kraków, ul. Garbarska 24, Rynek Główny 1/3

Wystawa zorganizowana przez Fundację „Fly with Art” oraz Galerię BB.

Partnerzy: POLtwór i Stowarzyszenie To.pole

 
„od – ZYSK” – polski design 3R – recycle, reused, reduce

Coraz to nowsze produkty zalewają światowy rynek. Nieustannie działające taśmy produkcyjne zużywają ogromne ilości energii. Marnotrawstwo stało się symbolem XXI wieku. Nie mamy umiaru w zużyciu i konsumpcji. Równowaga ekologiczna świata uległa zachwianiu.

W obliczu tak daleko idącego zużycia środowiska, świat musiał poszukać lekarstwa.
Znalazł… recycling, który już wkrótce stał się obowiązującym trendem. Ze śmietników przeszedł do świata mody, sztuki i designu. Stał się inspiracją i sposobem na życie.

Z zachodu do Polski trafił z dużym opóźnieniem, ale powoli zyskuje na znaczeniu. Jest coraz bardziej widoczny na ulicy i w naszym najbliższym otoczeniu.

Polski design pokochał recycling, upcycling i wszystko, co eko. Coraz więcej projektantów zaczęło tworzyć według zasady 3R – reduce, reused, recycle. Ich prace są obecne na wszystkich imprezach i targach designu. Powstały nawet samodzielne imprezy, promujące styl „re”, jak chociażby warszawskie „Przetwory”.

„od – ZYSK” jest kolejnym projektem Galerii BB i Fundacji „Fly with Art”, promującym polskich projektantów i ich prace. Po „Rozświetlić Kryzys!”, prezentującym design światła w Polsce, tematem kolejnej wystawy jest design z recyclingu.

Prezentowane na wystawie „od – ZYSK” prace 23 polskich projektantów i grup projektowych powstały z odpadów i wybraków. Ze zużytych, zniszczonych czy nikomu niepotrzebnych  materiałów.

Pomysłowe i użyteczne. Zaskakujące i zabawne. Odzyskane z odpadów z zyskiem dla człowieka i środowiska, w którym żyje i pracuje. 

Zapraszam do Galerii BB. 
Hanna Szpil, kurator wystawy; współpraca: Anita Bialic.

 
Anita Bialic: Czy Pana zdaniem design recyclingowy jest chwilową modą, czy też tendencją trwałą w projektowaniu?

Tomasz Wójcik: Obecna popularność upcyclingu, recycling designu, wyraża, moim zdaniem, stan świadomości społeczeństw, które zdają sobie sprawę z zagrożeń, płynących z takiego rozwoju cywilizacji, który rujnuje środowisko naturalne. Projektanci podejmują działania w obszarze upcyclingu i recycling designu, bo dzisiaj chyba każdy projektant chciałby się choć raz sprawdzić w tej sferze i specyfice projektowania. Ponadto projektanci z reguły identyfikują się z ruchami i ideami proekologicznymi, promującymi zrównoważony rozwój, ochronę planety i przeciwstawiają się bezmyślnemu konsumpcjonizmowi. Taka świadomość i droga projektowa była obecna w działalności człowieka od zawsze. Większość materiałów odpadowych, powstałych w wyniku działalności człowieka, twórczo przetworzona, stawała się w rezultacie materiałem konstrukcyjnym, wykorzystywanym z pożytkiem w zupełnie innym obszarze ludzkiej działalności. Archetypem dla mnie pod tym względem jest sztuka ludowa, czy też sztuka użytkowa północno-amerykańskich Indian. Żyjąc w zgodzie z naturą, potrafili z niej czerpać, twórczo przetwarzać i jednocześnie ochraniać. Upolowany bizon dostarczał nie tylko mięsa; był także wykorzystany do wyrobu ubrań, namiotów, przedmiotów, broni, a nawet kleju.
Dzisiejszy projektant, działający w obszarze re-designu, jest takim właśnie Indianinem, zamieszkującym miejską dżunglę.

A.B.: Dlaczego „recycling design” jest tak popularny na zachodzie?

T.W.: W społeczeństwach zachodniej cywilizacji, a szczególnie Skandynawii, recycling design jest obecny od dawna i ogólnie szanowany. Wyraża szacunek dla natury i zaangażowanie w ochronę planety, popularyzuje ekologiczne wzorce zachowań. Nawet religia, protestantyzm, jest tu czynnikiem, który wspiera ten wzorzec zachowań, promując skromność i nie obnoszenie się z „bogactwem”.
Recycling design i powstałe w tej idei i duchu obiekty i przedmioty, oprócz swego czysto użytkowego przeznaczenia, są często bardzo dowcipnymi rozwiązaniami funkcjonalno-konstrukcyjnymi, stanowiącymi swoisty komentarz do aktualnej sytuacji gospodarczej, ekonomicznej czy też społecznej. 

A.B.: Jak Pan ocenia poziom polskiego designu recyclingowego? Czy polscy projektanci są twórczy, czy też zapożyczają lub kopiują pomysły z zachodu?

T.W.: Oczywiście, zdarza się, że projektanci kopiują cudze projekty… Przykre jest to, że nawet na uczelniach projektowych zdarzają się studenci, którzy powielają istniejące wzory nieco tylko je modyfikując. Liczą na to, że przemycą pomysł jako własny, że „profesor” nie rozpozna, bo nie widział. I, niestety, czasami się im udaje…
W pracowni, którą prowadzę, takie sytuacje nie mają miejsca. Bardzo duży nacisk kładę bowiem na śledzenie aktualnych wydarzeń w dziedzinie designu i dzielę się ze studentami własnymi doświadczeniami oraz przemyśleniami i ideami dotyczącymi designu…
Na naszym rodzimym podwórku podobają mi się działania projektowe Patki Smirnow oraz Pawła Grunerta.

A.B.: Dlaczego zajął się Pan designem recyclingowym?

T.W.: Temat recycling designu towarzyszy mi właściwie od czasów studiów i związany jest głównie ze skromnym studenckim budżetem i wynikającą z tego koniecznością pozyskania tanich materiałów, które twórczo wykorzystane mogą zyskać nową, wysoką jakość, a nawet pewną szlachetność.
Od wielu lat na moim macierzystym Wydziale Architektury Wnętrz Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie zajmuję się też bioniką, czyli przenoszeniem zjawisk ze świata przyrody na potrzeby projektowania. Prowadzę warsztaty, gdzie liczy się wyobraźnia i umiejętność radzenia sobie w każdych warunkach. Te warsztaty są trochę jakby o tym, jak zawiązać buta glizdą… Budujemy obiekty z elementów znalezionych w naturze – z patyków, liści, kamyków, trawy - o prostej funkcji i bardzo rzeźbiarskim charakterze. I te doświadczenia determinują moje decyzje projektowe. Istotna jest dla mnie konstrukcja i struktura przedmiotu - staram się, aby zaprojektowane przedmioty nie epatowały swoim „śmieciowym” pochodzeniem, lecz aby je zatraciły, budując własną nową formę i nową jakość.

A.B.: Czy przemysłowe produkowanie designerskich obiektów z materiałów z odzysku nie jest bardziej kosztowne niż wykorzystanie nowych półproduktów?

T.W.: Moim zdaniem przemysłowa produkcja obiektów z materiałów z odzysku powinna być prowadzona na warunkach uzasadnionych ekonomią; wszystko jest jednak kwestią skali. Przykład holenderskiego designera Pieta Hen Eika i jego „fabryki” utwierdza mnie tylko w przekonaniu, że taka paraprzemysłowa działalność ma głębokie uzasadnienie ekonomiczne…
Chciałbym, aby otaczanie się przedmiotami z obszaru recycling designu, oczywiście o nienagannym, starannym wykonaniu i zawsze o bardzo indywidualnych i niepowtarzalnych cechach, stało się w Polsce jak najszybciej pozytywnym snobizmem.

Tomasz Wójcik
Dyplom z medalem i wyróżnieniem na Wydziale Architektury Wnętrz Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie,1994. Od 1996 roku pracownik dydaktyczny tej uczelni. W 2003 otrzymał tytuł doktora, w 2010 roku doktora habilitowanego.
Prowadzi Pracownię Projektowania Mebli i Elementów Wyposażenia Wnętrz na Wydziale Architektury Wnętrz ASP w Krakowie. Od 2007 roku wykładowca w Wyższej Szkole Technicznej w Katowicach.
Zajmuje się projektowaniem mebli, wnętrz, wystawiennictwem, rysunkiem, rzeźbą, a także projektowaniem graficznym. Od 1994 roku lata na parolotni. Instruktor. Zawodnik Polskiej Kadry Paralotniowej.


A+M Studio - Agnieszka Goryjewska, Michał Warykiewicz    

A+M Studio działa od 2007 roku.

Agnieszka Goryjewska

Dyplom na Wydziale Architektury Wnętrz Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, 2009. Studia doktoranckie na Wydziale Architektury Wnętrz Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, rozpoczęte 2010/ 2011.
Stypendium naukowe Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, 2006 – 2009. Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, 2008/2009. Stypendium naukowe Prezydenta Miasta Krakowa, 2008/2009.

Udział w Biennale Internationale Design 2008 Saint Etienne, Francja oraz CODE - Copenhagen International Design 2009, Dania.

Michał Warykiewicz

Dyplom na Wydziale Architektury Politechniki Krakowskiej, 2009.
Stypendium naukowe Politechniki Krakowskiej, 2006 – 2009. Stypendium Socrates- Erasmus, Münster University of Applied Sciences, Uniwersytet Nauk Stosowanych w Münster, Niemcy, 2008/2009.
I Nagroda za „In&Out Shower”, projekt, który łączy prysznic w łazience z prysznicem ogrodowym, w międzynarodowym konkursie „Jump The Gap”, organizowanym przez firmę „Roca”, Londyn, 2011 (do konkursu zgłoszono 365 projektów z 49 krajów).

Natalia Bieńkowska - Oodesign

Dyplom na Wydziale Architektury Politechniki Warszawskiej, 2003.
Stypendium Socrates-Erasmus na Uniwersytecie Technicznym w Eindhoven, Holandia, 2002.
Nagroda w konkursie „DuPont Corian – kreatywne wyzwania XXI wieku”, Łódź Design Festival, 2009. Wyróżnienie honorowe w konkursie na opracowanie projektu koncepcyjnego gadżetu promującego kulturę polską, przeznaczonego dla najmłodszego odbiorcy, Instytut Adama Mickiewicza, 2010.
Udział w wystawach i festiwalach: Etnodizajn Festiwal - Kraków, 2009, Gdynia Design Days, 2009, Łódź Design Festival, 2009, „Polski design” według ELLE Decoration, Warszawa, 2010,  „Etnoinspiracje”, Gdańsk, 2011. www.oodesign.eu

Daria Burlińska

Dyplom na Wydziale Architektury i Wzornictwa Akademii Sztuk Pięknych (obecnie Uniwersytet Artystyczny) w Poznaniu, 2007.
Stypendium CEEPUS - Central European Exchange Program for University Studies (Środkowoeuropejski Program Studiów Uniwersyteckich) na Uniwersytecie Sztuki Stosowanej im. Moholy-Nagy (MOME) w Budapeszcie, 2004.

Od 2008 roku, wspólnie z projektantem grafiki Wojtkiem Traczykiem, prowadzi studio DBWT.

Dekoracja świetlna DBWT „Cebula” znalazła się w finale konkursu „Dobry Wzór 2009” w kategorii „Sfera domu”, organizowanego corocznie przez Instytut Wzornictwa Przemysłowego a „Kwiatowy Abażur” otrzymał jedno z trzech wyróżnień „dla najbardziej kreatywnych i innowacyjnych projektów młodego pokolenia”, przyznanych w czasie targów „Arena Design”, Poznań, 2010, przez firmę Rosenthal Polska.
Udział w wystawach i targach designu w kraju i zagranicą, m. in.:
Międzynarodowe Biennale Designu, Saint-Étienne, 2006; „100% Design”, Londyn, 2008; „Desingblock”, Praga, 2008; Instytut Wzornictwa Przemysłowego, Warszawa, 2008; „SaloneSatellite” - Salone Internazionale del Mobile 2009 w Mediolanie, Mediolan; „UNPOLISHED - Young Design from Poland”, Bruksela - 2009, Berlin, Kopenhaga - 2010, Budapeszt, Zagrzeb, Hong Kong - 2011. www.dbwt.pl 

Ejtu - Katarzyna Gołaszewska, Bogumiła Zawada    

Studia na piątym roku Wydziału Wzornictwa i Architektury Wnętrz Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi. Stypendystki Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, 2011/ 2012. Wyróżnienie w konkursie „Przetwór Roku”, organizowanym w ramach Projektu Praga przez Stowarzyszenie ArtAnimacje, 2010. Wystawa indywidualna w ramach Łódź Design Festiwal, 2011.

Grupa Ejtu działa od 2011 roku. www.ejtu.dl.pl

Ekodizajn - Katarzyna Nowak, Kamil Śliwka

Ekodizajn działa od 2010 roku. 

Katarzyna Nowak

Dyplom na Wydziale Sztuk Pięknych Thames Valley University (obecnie University of West London), Londyn, 2008.

Kamil Śliwka

Absolutorium na Wydziale Politologii i Komunikacji Społecznej Krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza - Modrzewskiego, 2011.

Udział w festiwalach: Gdynia Design Days, 2011; Łódź Design Festival, 2011.

Ekoista - Ania Rutkowska

Dyplom na Wydziale Neofilologii Uniwersytetu Warszawskiego, 2009. 
Wyróżnienie w Ogólnopolskim Konkursie Biżuterii Artystycznej „PREZENTACJE 2005”. Udział w wystawach: „Drobne przyjemności z życia. Polska sztuka przedmiotu” w ramach Roku Polskiego w Indiach, New Delhi, 2006; „ETNOKOLEKCJA”, Warszawa, 2011.

Joanna Figurniak - Moo Studio

Dyplom na Wydziale Architektury Wnętrz i Wzornictwa Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu, 2007. Stypendium Socrates-Erasmus w Burg Giebichenstein Kunsthochschule Halle (Wyższa Szkoła Sztuki Projektowania), Halle, Niemcy, 2006/2007. Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, 2010.

Za projekt torebek filcowych, Big i Long, otrzymała główną nagrodę „Rdzeń” w kategorii „Młody Design” w konkursie „Machina Design Awards”, organizowanym przez Media Point Group Sp. z o. o., 2008.
Udział w wystawach i festiwalach m. in.: „Design.PL”, Instytut Polski w Pradze, Praga, 2008; „make me!” , „Łódź Design Festival”, 2008; „Mój ŚWIAT jest EKO”, Łódź Design Festiwal, 2009; „Rzecz Małopolska. Etnodizajn festiwal”, Muzeum Etnograficzne, Kraków, 2010.

Obecnie we Wrocławiu prowadzi studio projektowe, Moo Studio. www.moostudio.pl

Anna Frankowska

Ukończyła Szkołę Artystycznego Projektowania Ubioru, SAPU, w Krakowie, 2010. Obecnie studiuje na Wydziale Reklamy i Marketingu w Wyższej Szkole Zarządzania w Krakowie.

Zajmuje się projektowaniem mody, akcesoriów, biżuterii i obuwia. Uczestniczy w pokazach Cracow Fashion Week. Pracuje w firmie Loren na stanowisku managera ds. sprzedaży.

Magdalena Godawa - MakkireQu

Dyplom na Wydziale Artystycznym Uniwersytetu Zielonogórskiego, 2009.
Udział w wystawach zbiorowych i festiwalach, m.in.: „pARTycypacja”, Poznań, Zielona Góra, 2008;  „HandMade Poland”, Barcelona, 2010; Re – Act Concept Store w ramach Re – Act Fashion Show, Łódź, 2010; Triennale Małych Form Malarskich, Toruń, 2010; Land Art Festiwal – Artyści dla Ziemi, Toruń, 2011;  „re.produkt3”, Warszawa, 2011; „Etnoinspiracje”, Gdańsk, 2011; „Designed in Poland”, Budapeszt, 2011,
Barcelona, 2011/ 2012.

Pat Guzik

Dyplom na Wydziale Humanistycznym Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, 2008.
Absolwentka Szkoły Artystycznego Projektowania Ubioru, SAPU, 2010.
Stypendium w ramach programu Leonardo da Vinci w Centro de Artesania Comunitat Valenciana, Centrum Sztuk i Rzemiosł okręgu Walencja, Hiszpania, 2010/2011. Finalistka „Habitus Baltija 2010”, konkursu dla młodych projektantów mody, Ryga. Gość specjalny pokazu mody, zorganizowanego przez Fahmoda Akademie für Mode & Design Hannover (Akademia Mody i Design „Fahmoda”, Hannower), 2010. Nagroda główna, wyjazd do Paryża na Pret a Porter, wraz z Marcinem Stefanikiem, w konkursie „Folk w wielkim mieście”, Białystok, 2010.
Udział w wystawach i pokazach mody.

Od września 2011 współorganizuje, wraz z Anią Kasieczką i Aleksandrą Błasiak, Targi Dizajnu w Krakowie.

Anna Kasieczka - Metr64

Dyplom na Wydziale Humanistycznym Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, 2008.
Absolwentka Szkoły Artystycznego Projektowania Ubioru, SAPU, 2010.
Stypendium  w ramach programu Leonardo da Vinci w Akademii Krawiectwa Wyższego w Walencji, Gremio Artesano de Sastres y Modistas de Valencia,  Walencja, Hiszpania, 2010/2011.
Stypendium naukowe na Wydziale Filozofii Uniwersytetu Cukurova, Çukurova Üniversitesi, Adana, Turcja, 2007/2008.

Współorganizuje Targi Dizajnu w Krakowie.

Franciszka Kornecka

Dyplom na Wydziale Form Przemysłowych Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, 2009. Udział w programie CEEPUS (Central European Exchange Program for University Studies) na Akademii Sztuk Pięknych i Designu na Uniwersytecie w Lublanie, Słowenia, 2007/2008.
 
Nagroda za projekt „Rodzisko - PodParcie dla aktywnie rodzących” w międzynarodowym przeglądzie projektów dyplomowych, Graduation Projects 2008/2009, współorganizowanym przez Kwartalnik 2+3D i Zamek Cieszyn.
Główna nagroda w ogólnopolskim konkursie „Student – Wynalazca” 2011/2012, organizowanym przez Politechnikę Świętokrzyską, Kielce, 2012.
 
Udział w wystawach zbiorowych, m.in.: „HeyNow Kraków”, Łódź Design Festival, 2009; „Babski design. C’est la vie”, Zamek Cieszyn, 2012; 40 th International Exhibition of Inventions of Geneva, 40-ta Międzynarodowa Wystawa Wynalazków w Genewie, 2012.

Bogdan Kosak

Absolwent Średniego Studium Ceramicznego w Katowicach, 1987.
Zajmuje się projektowaniem porcelany użytkowej i rzeźbą ceramiczną. Od 1995 roku prowadzi własną MODELARNIĘ CERAMICZNĄ w Katowicach, od 2011 roku w Cieszynie. W latach 1995-2006 kierował modelarnią w Fabryce Porcelana Śląska sp. z o.o. w Katowicach; w latach 2006 – 2008 był specjalistą do spraw technologii w tej fabryce.
Udział w 11 wystawach indywidualnych i w około 40 wystawach zbiorowych w kraju i zagranicą. www.ceramikakosak.pl

M.A.M. Airbag - Maja Szczypek, Ania Łyszcz, Magda Rychard

Maja Szczypek, Ania Łyszcz, Magda Rychard studiują na II roku Wydziału Wzornictwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie.
Magda Rychard ukończyła studia w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej w Warszawie, na Wydziale Psychologii, 2010.
Projekt M.A.M. Airbag - torby z poduszek powietrznych - realizują od 2011 roku. Został on nagrodzony, III miejsce oraz nagroda DOMO+, kanału Spółki CANAL+Cyfrowy, w konkursie na „Przetwór roku 2011”.

Bartosz Mucha 

Dyplom na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, 2004.
Półroczne studia w EPSAA, École Supérieure d'Arts Graphiques et d'Architecture Intérieure, ( Wyższa Szkoła Grafiki I Architektury), Paryż, Francja, 2003.
Od 2006 roku pracownik dydaktyczny w Instytucie Sztuki na Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie, gdzie prowadzi zajęcia z projektowania graficznego, projektowania stron www i grafiki edytorskiej.
Współpracuje z magazynem projektowym 2+3D.

I nagroda za projekt przenośnej pamięci USB w formie spinacza w konkursie „make me” w czasie  Łódź Design Festival, 2008.

Twórca marki poor design (biedny dizajn), 2003.

Od 2008 roku realizuje projekt „Pararch”, w ramach którego tworzy projekty koncepcyjne, wizualizacje 3D, makiety, prototypy, idee, podejmujące problem domu, mieszkania, wypoczynku – wystawa „52 leniwe tygodnie. Paraarchitektura”, „Projekt Kordegarda”, Warszawa, 2011. 

Udział w wielu wystawach indywidualnych i zbiorowych, m.in. Festiwal Plakatu, Kraków, 1998, 1999, 2002; Grand Prix Młodej Grafiki Polskiej, Bunkier Sztuki, Kraków, 2004;  Available art – sztuka na sprzedaż, 2004, 2005; „Odlot”, Wiedeń,  2006; „Mój świat. Nowa siła subiektywności", Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa, 2007; Łódź Design Festiwal, 2007, 2008, 2010;  Międzynarodowe Biennale Designu, Saint-Etienne, Francja, 2008;  Vienna Design Week, Wiedeń,  2008; Goodbye Design, Galeria Design, Wrocław, 2009; „Warszawa w budowie", Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Warszawa, 2009; Real World Laboratory, Museums Quartier, Wiedeń, 2009; Unpolished 5. Young Design from Poland, BC Design Center, Kopenhaga, 2010; Polish Design Expo, Expo, Szanghaj, Chiny, 2010; Design Act Festival, Moskwa, 2010; „Zwykła rzecz", Międzynarodowy Festiwal Designu, DMY 2011, Berlin; Unpolished 6, Mediolan, Włochy, 2011. 

Twórczość Bartosza Muchy sytuuje się na pograniczu sztuki i designu. Wszystkie swoje produkty nie tylko projektuje, ale i samodzielnie wykonuje. Przywiązuje wagę do oprawy każdego obiektu – opakowania, logo, katalogu, strony internetowej.
Posługuje się wprowadzonym przez siebie pojęciem fiksacji funkcjonalnej oznaczającej nieumiejętność dostrzeżenia nowego użycia obiektu skojarzonego uprzednio z innym celem. Występuje przeciwko stereotypom dotyczącym funkcjonalności przedmiotów użytkowych, jak i schematom dotyczącym sposobów życia we współczesnym społeczeństwie.

Pink Pug Design - Joanna Pytlewska 

Dyplom na Wydziale Wzornictwa i Architektury Wnętrz Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi, 2008.
Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, 2007/2008.
Finalistka konkursu PRODECO 2007, organizowanego przez Elle Decoration.
Nominacja do nagrody w konkursie Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi „Rocznik 2008” na najlepszy dyplom ukończenia studiów, 2009.
Wyróżnienie lamp „Convallaria” - w kategorii oświetlenie - w konkursie „Machina Design Awards  2009”, organizowanym przez Media Point Group Sp. z o.o., Warszawa, 2009.
Udział w wystawach i festiwalach, m.in. Łódź Design Festival, 2009; Gdynia Design Days , 2010; „Life in 3D" - wystawa  polskiego wzornictwa,  BWA Olsztyn, 2011; 100% Design, Londyn, 2011.
Jest autorką Pink Pug Design, „kobiecej jednoosobowej inicjatywy tworzącej i promującej design”. www.pinkpugdesign.pl

Aleksandra Hetich - Grupa Piueco
 
Dyplom na Wydziale Tkaniny i Ubioru Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi, 2001.
Grand Prix w konkursie za projekt „Kolekcji damskiej i męskiej bielizny sportowej", Przedsiębiorstwo Produkcyjno – Handlowe „Key", Wrocław, 1999. Grand Prix w konkursie „Moda Folk", Krajowa Izba Mody, Łódź, 2002. Udział w licznych prezentacjach i pokazach mody.
Projektuje odzież oraz torebki z odpadów tworzyw sztucznych pod własną marką Piueco.

Robert Pludra

Dyplom na Wydziale Wzornictwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, 2010.
Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, 2009/2010.
Od 2011 pracownik dydaktyczny na Wydziale Wzornictwa ASP w Warszawie (obecnie w trakcie przewodu doktorskiego na tym wydziale).

I nagroda w konkursie dla młodych designerów w ramach projektu „Dolina Kreatywna”, programu stypendialnego TVP S.A. dla młodych artystów, 2008. Główna nagroda oraz tytuł „Przetwór Roku 2010” za zrealizowany wspólnie z Jakubem Sobiepankiem fotel z plastikowej beczki i krzesło z tekturowych opakowań po świetlówkach w konkursie „Przetwory”. 
Nagroda Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w konkursie na „Najlepsze Dyplomy Projektowe Akademii Sztuk Pięknych 2011". Pierwsza nagroda, wraz z Jakubem Sobiepankiem, za fotel z plastikowej beczki, w konkursie „ScrapLab Design Contest”, zorganizowanym przez HYVE AG, Monachium 2011. Udział w wystawach  i festiwalach w kraju i zagranicą, m.in.: „Przetwory”, Warszawa, 2008, 2009;  Gdynia Design Days, 2008;  Łódź Design Festival, 2008, 2009; Międzynarodowe Targi Sprzętu Oświetleniowego „ŚWIATŁO”, Warszawa, 2009, 2011; Arena Design, Poznań, 2010, 2011;  DMY,  International Design Festival, Berlin, 2008, 2010, 2011; Salone Internazionale del Mobile (Międzynarodowy Salon Meblowy), Mediolan, 2011. Zajmuje się projektowaniem produktu, designem społecznym, scenografią, wystawiennictwem i prowadzeniem warsztatów o tematyce projektowej. Gra na perkusji. www.robertpludra.com

Jakub Sobiepanek
Dyplom na Wydziale Wzornictwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, 2012.

Nagroda Rado Young Design Award oraz nagroda specjalna od Targów w Frankfurcie – Frankfurt Messe - za projekt „Koronkowy Stolik” w konkursie „make me” w czasie festiwalu Łódź Design, 2009. Główna nagroda oraz tytuł „Przetworu Roku 2010” za zrealizowany wspólnie z Robertem Pludrą fotel z plastikowej beczki i krzesło z tekturowych opakowań po świetlówkach. Pierwsza nagroda, wraz Robertem Pludrą, za fotel z plastikowej beczki,  w konkursie „ScrapLab Design Contest”, zorganizowanym przez HYVE AG, Monachium 2011.

Patka Smirnow

Ukończone Studium Sztuki, Policealne Studium Zawodowe Plastyczne, w Warszawie, 2000.
Studia na Wydziale Projektowania Dzianin i Ubioru  Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi, 2000 -2003. 

Udział w wystawach i festiwalach, m.in. Fashion Week Poland, Łódź, 2010, 2011; Targi REprodukcje, Warszawa, 2010; HandMade Poland, Barcelona, 2010; „Polki Folki & Pokaz Prawdziwych Projektantów III”, Zakopane, 2010; „Rzecz Małopolska. Etnodizajn Festiwal”, Muzeum Etnograficzne, Kraków, 2010; Międzynarodowy Festiwal Twórczości Kobiet „No Women No Art”, Poznań, 2010; „La Braderie de l'art”,  Roubaix, Francja, 2010; „POLltwór – kreatywna forma recyclingu”, Kraków, 2010; „Etnokolekcja”, Państwowe Muzeum Etnograficzne, Warszawa, 2011; Łódź Design Festival, 2011; Etnoinspiracje, Muzeum Narodowe w Gdańsku, 2011.

W latach 2005-2008 prowadziła w Warszawie własny sklep z ubraniami i dodatkami polskich projektantów.
Od 2007 roku pracuje jako samodzielny projektant. Projektuje dzianiny ubrania i dodatki oraz przedmioty użytkowe, realizuje zamówienia indywidualne oraz tworzy kolekcje autorskie. Rynkowym przebojem stały się jej „Torby Ekozoficzne”, plecione z wyrzucanych na śmieci toreb plastikowych, tzw. „reklamówek”.

Piotr Stolarski

Dyplom na Wydziale Wzornictwa Przemysłowego Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, 2007.
Współzałożyciel, wraz z Marysią Makowską, kolektywu dizajnerskiego Gogo, 2005-2009.
Obecnie prowadzi w Warszawie autorskie studio projektowe.

Współautor, nagrodzonego I miejscem, projektu przystanku miejskiego (Towarzystwo Projektowe) w konkursie „Przystanek dla Warszawy”, 2006.

Współautor projektu „Radio Kłoda”, wyróżnionego przez jury DMY International Design Festiwal Berlin 2008, Międzynarodowego Festiwalu Designu w Berlinie, w konkursie dla młodych projektantów.

Finalista konkursu „Young Design 2010”, organizowanego przez Instytut Wzornictwa Przemysłowego w Warszawie – regał „Magazin”.

Współautor projektu informacji wizualnej w Centrum Nauki Kopernik, nagrodzonego złotą statuetką w Polskim Konkursie Reklamy KTR 2011 w kategorii design oraz red dot award 2011 w dziedzinie designu komunikacji, w kategorii design informacyjny/przestrzeń publiczna (6468 projektów z 40 krajów), jedną z najbardziej prestiżowych w świecie nagrodą w zakresie designu.

Współautor systemu Informacji Miejskiej dla Bielska-Białej, nagrodzonego w konkursie „Projekt Roku - Polski Konkurs Graficzny 2010/2011", zorganizowanym przez Stowarzyszenie Twórców Grafiki Użytkowej, Warszawa.

Trashki - Magdalena Olearczyk

Absolutorium na Wydziale Filozoficznym Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie.
Stypendium Socrates - Erasmus na Radboud University Nijmegen, Holandia, w roku akademickim 2006/2007.
Beneficjent projektu „Zostań Małopolskim Przedsiębiorcą II” realizowanego przez Małopolską Agencję Rozwoju Regionalnego, Kraków, 2010.
Współpraca z Polską Zieloną Sieciom przy tworzeniu Przewodnika ,,Dobre Zakupy”.
Na stałe współpracuje z Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK tworząc kolekcje toreb
z banerów poszczególnych wystaw.

Tomasz Wójcik

Dyplom z medalem i wyróżnieniem na Wydziale Architektury Wnętrz Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie,1994.
Od 1996 roku pracownik dydaktyczny tej uczelni. W 2003 otrzymał tytuł doktora, w 2010 roku doktora habilitowanego.
Prowadzi Pracownię Projektowania Mebli i Elementów Wyposażenia Wnętrz na Wydziale Architektury Wnętrz ASP w Krakowie. Od 2007 roku wykładowca w Wyższej Szkole Technicznej w Katowicach. W latach 2008 -2011 prowadził Pracownię Projektowania Mebli w Wyższej Szkole Ekologii i Zarządzania w Warszawie.

Zajmuje się projektowaniem mebli, wnętrz, wystawiennictwem, rysunkiem, rzeźbą, a także projektowaniem graficznym.
Od 1994 roku lata na parolotni. Instruktor. Zawodnik Polskiej Kadry Paralotniowej.

Wzorowo - Agnieszka Bar, Agnieszka Kajper, Karina Marusińska

Grupa Wzorowo działa od 2008 roku. Jej założycielki: Agnieszka Bar, Agnieszka Kajper i Karina Marusińska, są absolwentkami Wydziału Ceramiki i Szkła Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu.

Nagrody i wyróżnienia: 
Nagroda Starostwa Powiatowego w Bielsku-Białej za elementy odblaskowe „Odbielski” oraz nagroda Regionalnej Izby Handlu i Przemysłu za misę z pokrywą „Kle” w Konkursie Wzornictwa Przemysłowego Projekt ARTING 2010 Produkt – wizytówka, organizowanym przez Gminę Bielsko-Biała, 2010.                                                                                                                                        Projekt „Lap Top Lady”, nominowany do tytułu „Przetwór Roku”, Przetwory, Warszawa 2010.
Piąte miejsce za projekt „Kalejdoskop” w The 6th Snow Design Competition, Konkursie Designu Śniegu, organizowanego przez Nakaya Ukichiro Museum of Snow and Ice, Muzeum Śniegu i Lodu im. Nakaya Ukichiro, Kaga, Japonia, 2011.

Udział w wielu wystawach i projektach artystycznych w kraju i zagranicą, m.in.: Black and White. Young Polish Design, Maxim Hotel, Tel Awiw, Izrael, 2009; Design – Antydesign, Muzeum Architektury, Wrocław, 2009; Unpolished. Young Design from Poland - Berlin, Kopenhaga, 2010, Paryż, Mediolan, Hong-Kong, 2011; „Etnoinspiracje”, Muzeum Narodowe, Gdańsk, 2011.  www.wzorowo.com

Agnieszka Bar
Dyplom na Wydziale Ceramiki i Szkła Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu, 2007. 
Stypendium w Katedrze Designu na Uniwersytecie Technicznym w Libercu, Czechy, 2004. Stypendium na Akademii Sztuk Pięknych i Designu w Bratysławie (VSVU), Słowacja, 2006. Stypendium Sokrates-Erasmus, ASP Wrocław, 2006. Stypendium Wydziału Edukacji Urzędu Miejskiego we Wrocławiu, 2006.
Stypendium Marszałka Województwa Dolnośląskiego w zakresie twórczości artystycznej, 2008.

Nagroda w konkursie na Najlepsze Dyplomy Projektowe 2006/2007, zorganizowanym przez redakcję kwartalnika „2+3d” wspólnie ze Śląskim Zamkiem Sztuki i Przedsiębiorczości w Cieszynie.                                                                                                                                                  Wyróżnienie w Międzynarodowym Konkursie TGK „Vorsicht Glas - Glass, handle with care”, 2008.

Udział w wystawach i festiwalach w kraju i zagranicą. www.agnieszkabar.pl

Agnieszka Kajper
Dyplom na Wydziale Ceramiki i Szkła Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu, 2007.
Stypendium na Akademii Sztuk Pięknych i Designu w Bratysławie (VSVU), Słowacja 2005.
Stypendium w Instytucie Ceramiki i Szkła Szkoły Wyższej w Koblenz, Niemcy, 2006.
Nominacja w konkursie na Najlepsze Dyplomy Projektowe 2006/2007, organizowanym przez redakcję kwartalnika „2+3D” wspólnie ze Śląskim Zamkiem Sztuki i Przedsiębiorczości w Cieszynie.
II miejsce za instalację „Kręgo-słup”, Glasplastik und Garten, Münster, Niemcy 2008.

Udział w wystawach i festiwalach w kraju i zagranicą. www.kajpera.com.pl

Karina Marusińska
Dyplom na Wydziale Ceramiki i Szkła Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu, 2008. Od 2010 roku pracuje jako asystent w Pracowni Projektowania Ceramiki Użytkowej na Wydziale Ceramiki i Szkla wrocławskiej ASP.
Stypendium artystyczne Urzędu Miejskiego Wrocławia, 2006.
Stypendium Prezydenta Wrocławia w dziedzinie kultury i sztuki, 2007.
Stypendium na Uniwersytecie Pais Vasco w Bilbao, Hiszpania, 2007.
Stypendium w Instytucie Ceramiki w Guebwiller, Francja, 2008.
Stypendium Artystyczne Marszałka Województwa Łódzkiego, 2008.
Stypendium Artystyczne Marszałka Województwa Dolnośląskiego, 2010.
Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, 2010.
Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Młoda Polska”, 2012.
 
Liczne nagrody i wyróżnienia, m.in.: „Złote Pasmo” w kategorii malarstwo w Międzynarodowym Konkursie Plastycznym „Bohunova Paleta 2002", Słowacja.  I miejsce w Ogólnopolskim Konkursie Ceramicznym „Ceramiony 2005", Elbląg. I miejsce w konkursie na czarkę do herbaty „95 stopni Celsjusza", ASP Wrocław, 2007. Wyróżnienie w konkursie „Innowacyjny Pomysł 2008” za projekt powiązania sztuki z biznesem, Uniwersytet Łódzki, 2008. III miejsce w konkursie na „Pamiątkę z Polski”, organizowanym w ramach projektu „Nowy Folk Design”, Stara Drukarnia, Poznań, 2009;  nagroda specjalna od Targów Frankfurt Messe w konkursie make me! w ramach Łódź Design Festival 2009; nominacja do plebiscytu Machina Design Awards, 2009; nagroda w konkursie must hale dla kolekcji ceramiki „Jakubki”, zaprojektowanej dla firmy „Meble VOX”, Łódź Design Festival, 2011; nagroda w konkursie „Talenty Trójki” w kategorii Sztuki Wizualne, organizowanym przez program III Polskiego Radia, Warszawa, 2011.

Udział w wystawach i festiwalach w kraju i zagranicą.

Animatorka kultury, organizatorka festiwali artystycznych, warsztatów i plenerów. Członek grupy artystycznej Łuhuu! www.luhuu.pl, www.marusinska.pl

OPINIE:  

 



<< powrót
wernisaż